پایگاه رسمی اطلاع رسانی طایفه بَزی

به پایگاه اطلاع رسانی طایفه بَزی خوش آمدید

پایگاه رسمی اطلاع رسانی طایفه بَزی

به پایگاه اطلاع رسانی طایفه بَزی خوش آمدید

پایگاه رسمی اطلاع رسانی طایفه بَزی
این سایت فقط جهت آشنایی کاربران گرامی با قوم اصیل سیستانی و طایفه بَزی می باشد

و دارای هیچ وجه دیگری نمی باشد. کپی با ذکر منبع بلامانع است.


از کادر ذیل می توانید در سایت جست و جو کنید.
logo-samandehi
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۱ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

شال مردم داری سیستانی ها در شرف ثبت ملی شدن است

اما شال مردم داری به چه معنا است :

شال مردم داری بدین معنا است که اگر در بین طوایف سیستانی اختلافی اتفاق بیفتداین اختلاف با جمع شدن در منزل بزرگ یکی از طوایف که در اصطلاح بومی سردار ان طایفه است بر روی یک فرش یا قالی می نشینند و اختلاف را رفع می کنند.

این شال مردم داری بین بزرگان و ریش سفیدان برگزار می شود و اگر جوانانی این اختلاف را برپا کرده باشند آن جوانان در این مراسم شرکت داده نمی شوند  و بزرگ آن طایفه و پدر یا پدر بزرگ یا بزرگ آن تیره (هر طایفه دارای چند تیره می باشد) شرکت می کنند.

بده بستان ها در شال مردم داری

در اختلاف های کوچک مثل زد و خورد و زخمی شدن بین طوایف عموما هیچ بده وبستانی وجود ندارد.  و گفته می شود شاید در آینده از طرف ما خطایی سر بزند و شما باید ببخشید. اما در اختلافات بزرگ مثل کشته شدن بده بستان غیر نقدی وجود دارد

اگر کشتن و کشته شدن از یک تیره و طایفه باشد باز هم بده و بستانی وجود ندارد.

اما اگر کشتن و کشته شدن از دو طایفه متفاوت باشد یا دو تیره متفاوت باشد یک یا چند پسر و دختر ازدواج می کنند . شاید کلمه بده بستان در این مورد درست نباشد چرا که به دلیل اینکه این دو تیره یا طایفه دیگر با هم درگیر نشوند با هم  وصل می شوند و وصلت می کنند. البته با رضایت دختر و پسر  و این گونه دیگر اختلاف ها حل می شود. وبه  قول مردم سیستانی  این دو  تیره  یا طایفه دیگر از یک گوشت و ناخون می شوند.

اما این امر مرسوم هست که وقتی در شال مردم داری موضوع حل شد و تمام شد دیگر اختلاف تمام شد به گونه ای که انگار دیگر اختلافی نیفتاده است.

امروزه بحث وصلت بین دو تیره و طایفه به دلیل اختلاف یا همان بده بستان کم تر اتفاق میفتد چرا که اکثرا طایف ها  و تیره ها با هم وصلت کرده اند و یک جورهایی فامیل سببی هستند.

۰ نظر ۱۱ تیر ۰۰ ، ۱۲:۲۱
عباسعلی بزی